TARİHSEL
EMPATİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
Empati, başkasının içinde bulunduğu durumu, ruh halini ve neler hissettiğini
öznel olarak anlamaktır. Tarihsel empati, günümüzün bakış açısını ve değer
yargılarını kullanmadan geçmişi kendi koşulları çerçevesinde değerlendirme,
geçmişte yaşamış insanların durumlarını onların gözüyle anlama ve açıklama
becerisidir.
Tarihsel empati yapılırken geçmişte yaşamış insanların;
-
yaşantıları ve eylemleri,
-
eylemleri üzerinde etkili olan dünya görüşleri veya hayat felsefeleri,
-
yaşadıkları tarihsel dönemin özellikleri,
-
düşünce ve eylemlerine tanıklık eden günümüze kadar ulaşmış çeşitli tarihsel
kanıt ve kaynaklar incelenir,
-
tarihsel kanıtlara dayalı olarak insanların eylemleri, yaşadıkları olaylar,
süreçler ve oluşturdukları kurumlar yorumlanır ve açıklanır.
TARİHSEL
EMPATİ İLE SEMPATİ ARASINDAKİ FARK
Empati, başka insanların düşünce ve duygularını onların bakış açılarıyla
görmeye çalışmayı; sempati ise başka insanların duygu ve düşüncelerini
kendimizinmiş gibi düşünmeyi gerektirir. Bu sebepten sempati, tarihsel
anlamanın gerçekleşmesine yardım etmez. Tarihsel empati ise geçmişle günümüz
arasındaki fark ve tarihsel bağlam göz önünde bulundurularak insanların
amaçları ile eylemleri arasında bir bağ kurulmasını, insanların eylemlerinin
sebepleriyle birlikte açıklanmasını gerektirir ve tarihsel anlamaya katkıda
bulunur.
TARİHSEL EMPATİNİN HEDEFi
Öğrenciler, bir tarihçi
gibi düşünürler, kendi dünyalarından tam anlamıyla çıkıp söz konusu tarihsel
dönemin şartları çerçevesinde tarihi karakterin duygu ve düşüncelerini
yansıtabilirler.
TARİHSEL EMPATİNİN YÖNTEMİ
Önce konuyla ilgili bilgi topla.
Sonra bilinenlerden yola çıkıp verilen kişilerin
bu olayları niye yaptığını veya söz konusu olayların neden böyle geliştiğini
değerlendir.
Bunları yaparken bir tarihçi gibi düşün. Sadece
anlamaya çalış .
Asla kendini anlattığın olaydaki kişi veya kişilerin yerine koyma , onlara ne sempati
ne antipati duymak zorundasın .
O kişinin bu olayı niye yaptığını, neler
yaşadığını önce anla sonra anlat.
1.DÖNEM PERFORMANS GÖREVİ
10-F ve 10-G
sınıfı öğrencileri Tarih dersinden 1.dönem performans ödevi olarak
aşağıda verilen konulardan bir tanesini seçecek ve yukarıda verilen bilgiler doğrultusunda en
az 1400 kelime olacak şekilde( Times New Roman fontuyla 12 punto, 1.5 satır
aralığı) bir metin hazırlayacaktır.(Word
dosyası olarak yazdırılacak )bir metin yazacaktır.
.
ÖDEVİN BAŞLIĞI VERİLEN KONUNUN İÇERİĞİ İLE İLGİLİ BİR SLOGAN OLACAKTIR.
·
ÖĞRENCİ İSTEDİĞİ KONUYU SEÇEBİLİR ANCAK AYNI KONU EN FAZLA 2 ÖĞRENCİ TARAFINDAN
ALINABİLİR.
PERFORMANS GÖREVİ KONULARI
1) ŞEYH BEDRETTİN NEDEN İSYAN ETTİ ?
2) ÇANDARLI HALİL PAŞA FATİH SULTAN MEHMET İLE NEDEN
ANLAŞAMADI?
3) TİMUR’UN HEDEFİ NEYDİ? BU HEDEFE NASIL ULAŞMAYA ÇALIŞTI?
4) YILDIRIM’IN ESARETE GÖTÜREN HATALARI NELERDİ?
5) PADİŞAHLAR KARDEŞLERİNİ NEDEN ÖLDÜRÜYOR?
6) OSMANLI PADİŞAHLARI NEDEN YABANCI KADINLARLA EVLENİYOR?
7) BİZANS’IN İZLEDİĞİ OSMANLI POLİTİKASI NIN
ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
8) FATİH İSTANBUL’U ALMAYI NİYE ÇOK İSTİYORDU?
9) KARAMANLI BEYLİĞİ OSMANLILARA NEDEN BU KADAR DÜŞMANCA DAVRANIYOR?
10) BALKAN MİLLETLERİ OSMANLI’YA NEDEN BOYUN EĞDİ?
11) DEVŞİRME SİSTEMİNİN BALKANLARDAN TOPLANAN BİR ÇOCUĞUN GÖZÜNDEN ANLATILMASI
12) 1. KOSOVA SAVAŞINI
SIRPLAR İÇİN ÖNEMLİ KILAN ŞEYLER NELERDİR?
ÖDEVİN TESLİM TARİHİ 23 ARALIK 2013
DİKKAT!
ÖĞRENİCİNİN
PERFORMANS GÖREVİNDEN ALACAĞI NOT DOĞRUDAN DÖNEM SONU NOTUNA ETKİ EDER.
Bir dersin dönem puanı;
a) Sınavlardan alınan puanların,
b) Performans çalışması
puanının/puanlarının,
c) Varsa proje puanının,
aritmetik ortalamasından elde edilen
puanın aritmetik ortalaması alınarak
belirlenir.
PERFORMANS GÖREVİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Aşağıdaki
dereceli puanlama anahtarı örneği öğrencinin tarih dersi ile ilgili bir konuda
araştırma yaparken göstermiş olduğu performansın değerlendirilmesi için
hazırlanmıştır..
Araştırma Süreci
|
4 puan
|
3 puan
|
2 puan
|
1 puan
|
|||||||||||||||||||
1. Plan oluşturma ve
uygulama
|
Araştırma öncesinde
araştırma sürecini etkili şekilde planladı ve planını öğretmeniyle paylaştı.
Yapmış olduğu plana tam anlamıyla uydu. Araştırma raporunu tam zamanında
teslim etti.
|
Araştırma öncesinde
araştırma sürecine ilişkin plan yaptı. Yapmış olduğu plana çoğunlukla uydu.
Araştırma raporunu zamanında teslim etti.
|
Araştırma sürecine
ilişkin planlama yaptı, ancak plana tam anlamıyla uymadı. Araştırma raporunu
teslim tarihinden bir – iki gün sonra teslim etti.
|
Araştırma süreci
öncesinde bir plan yapmadı. Araştırma raporunu oldukça geç teslim etti.
|
|||||||||||||||||||
2.Kaynak kullanma
|
Konuya ilişkin çok fazla
ve çeşitli kaynaklar kullandı. Toplamış olduğu kaynakları pratik bir şekilde
düzenledi. Kullandığı kaynaklar konuyla ilişkiliydi.
|
Konuya ilişkin yeterli
sayıda kaynak kullandı. Kaynakların çoğunluğu konuyla ilişkiliydi.
Kaynaklarını düzenledi.
|
Konuya ilişkin kaynak
kullandı, ancak kaynaklardan bir kısmı konuyla tam anlamıyla ilişkili
değildi.
|
Konuyla ilgili olarak
yeteri kadar kaynak kullanmadı. Kullandığı kaynaklar ders kitabı ile
sınırlıydı.
|
|||||||||||||||||||
3. İş birliği yapma
|
Araştırma sürecinde
ihtiyaç duyduğu yerlerde öğretmeninden, arkadaşlarından ve etrafındaki ilgili
kişilerden yardım istedi. Gerekli olduğunda arkadaşlarıyla iş birliği yaptı.
Arkadaşlarını kendi araştırmaları konusunda teşvik etti.
|
Araştırma sürecinde
ihtiyaç duyduğu yerlerde öğretmeninden yardım istedi. Gerekli durumlarda
arkadaşlarıyla iş birliği yaptı.
|
Araştırma sürecinde,
ihtiyaç duyduğu hâlde, sadece bir iki kez öğretmeninden yardım istedi.
Arkadaşlarıyla pek fazla iş birliği yapmadı.
|
Araştırma sürecinde
ihtiyaç duyduğu konularda hiç kimseden yardım istemedi ve arkadaşlarıyla
gerekli durumlarda iş birliğinde bulunmadı.
|
|||||||||||||||||||
Araştırma Raporu
|
4 puan
|
3 puan
|
2 puan
|
1 puan
|
|||||||||||||||||||
1. Kavrama
|
Konuya ilişkin kavram, olgu ve prensipleri doğru ve yerinde kullandı.
Konuya kendi yorumlarını da kattı.
|
Konuya ilişkin kavram, olgu ve prensipleri doğru şekilde kullandı.
Bazı yerlerde kendi yorumlarını kattı.
|
Konuya ilişkin kavram, olgu ve prensipleri kullanırken bazı hatalar
yaptı. Pek fazla yorum yapmadı.
|
Konuya ilişkin kavram, olgu ve prensipleri kullanırken ciddi hatalar
yaptı. Tamamen kitaptan aldıklarını aktardı.
|
|||||||||||||||||||
2.Kaynak kullanma
|
Kaynaklardaki bilgileri doğru bir şekilde sundu. Yapmış olduğu
yorumları ve çıkarımları uygun kaynaklardaki kanıtlarla destekledi.
|
Kaynaklardaki bilgileri doğru şekilde kullandı. Yorumlarının
bazılarını uygun kanıtlarla destekledi.
|
Kaynaklardaki bilgileri aktarırken bazı hatalar yaptı. Çoğu zaman
kaynaklardaki bilgileri olduğu gibi aktardı.
|
Kaynaklardan edindiği bilgileri hiçbir yorum katmadan olduğu gibi
aktardı.
|
|||||||||||||||||||
3. Dil kullanımı
|
Dil bilgisi ve yazım kurallarını doğru ve tam olarak kullandı.
|
Dil bilgisi ve yazım kurallarını kullanırken az sayıda önemsiz hata
yaptı.
|
Dil bilgisi ve yazım kurallarını kullanırken bazı ciddi hatalar yaptı.
|
Ciddi ve çok sayıda dil bilgisi ve yazım kuralı hatası yaptı.
|
|||||||||||||||||||
Puanlama: Ölçüt sayısının
6 olduğu varsayıldığında, öğrencinin bu formdan alabileceği en yüksek puan 6 x
4 = 24’tür. Öğrencinin almış olduğu puanın not olarak kullanılması için yüzlük
not sistemine çevrilmesi gerekmektedir. Örneğin öğrenci bu formdan 24 puan
üzerinden 16 puan almış olsun: 100 x 16 = 1600, 1600 / 24 = 67’dir. 67,
öğrencinin yüzlük sistemde almış olduğu puandır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder